Twój powód do wdzięczności.

  Ten post dedykuję wszystkim Matkom i ich Dzieciom,

(niezależnie od ich aktualnego wieku). 

heart-37202_640

 

B. jest dojrzałą kobietą. Kiedy po raz pierwszy spotkała się ze mną od razu na wstępie zaznaczyła, że jest złym człowiekiem. Po czym buntowniczo dodała: “Nie kocham swojej matki. Nienawidzę jej!”

Brak mojej negatywnej reakcji, jakiej oczekiwała, zaskoczył ją i nieco ostudził emocje. Po czym pojawiły się wspomnienia będące powodem nienawiści. Opukiwałyśmy je dość długo w czasie spotkania, a potem B. opukiwała kolejne w domu. Po tak intensywnej pracy poziom negatywnych emocji pojawiających się w związku z osobą matki zaczął stopniowo się zmniejszać, ale nadal był wysoki. Jedynie B. już nie twierdziła, że nienawidzi swojej matki. Uczucia do niej zaczęła nazywać wielką niechęcią. Spotykałyśmy się przez jakiś czas i w czasie tych spotkań B. intensywnie pracowała nad swoją relacją z matką, a także opukiwała się w domu. Jednak niewiele się zmieniało w jej uczuciach do matki.

Przełom nastąpił gdy zapytałam ją dlaczego uważa, że musi kochać swoją matkę. B. popatrzyła na mnie zaskoczona pytaniem i bez wahania odpowiedziała, że przecież rodziców należy kochać i szanować. Powtórzyła swoją odpowiedź jeszcze kilka razy jakby sama zaskoczona tym co powiedziała, a potem dodała cicho: “Wie Pani, ale ja to czuję w mojej głowie, a nie w sercu. Moja matka nigdy nie zadała sobie trudu, żeby trafić do mojego serca. Ona po prostu mnie nie kochała.” I rozpłakała się.

Kiedy już powróciła do równowagi stwierdziła, że coś w niej scaliło się i że czuje spokój. Przedtem cały czas czuła się wewnętrznie rozdarta, bo uważała, że powinna kochać matkę, a nie czuła tego. Powiedziała też, że wreszcie czuje się wolna od przymusu kochania matki i myśli, że przecież nie musi jej kochać, ale może spróbować nawiązać z nią poprawne relacje chociaż może to nie być łatwe.

Zaproponowałam jej ćwiczenie wdzięczności, które teraz chcę zaproponować Tobie. W przypadku B. okazało się skuteczne, chociaż z początku nie potrafiła znaleźć ani jednej rzeczy, za którą może być wdzięczna swojej matce, ale udało się.

Po pewnym czasie dowiedziałam się od B., że jej relacja z matką poprawiła się, a nawet, że zaczyna rozumieć swoją matkę i to dlaczego zachowywała się tak, jak się zachowywała.

***

Ćwiczenie.

1.Wypisz 3 konkretne rzeczy, za które możesz być wdzięczna/wdzięczny swojej matce.

To mają być konkretne sprawy, bez uogólniania. Nie pisz, że jesteś wdzięczna/wdzięczny matce za to, że cię kochała. To jest zbyt ogólne. Wypisz przykłady konkretnych zdarzeń czy zachowań twojej matki świadczących o tym, że cię kochała, np. Jestem wdzięczna mojej matce za to, że sama uszyła mi sukienkę, która bardzo mi się podobała. Poświęciła na to 2 noce.

2. Przeczytaj to co napisałaś/ napisałeś. W trakcie czytania zastosuj tapping czyli opukuj punkty sekwencji.

3. Codziennie dodawaj do tej listy przynajmniej jedną nową rzecz, za którą możesz być wdzięczna/wdzięczny swojej matce,

4. Codziennie czytaj całą listę od początku. W trakcie czytania stosuj tapping.

*

Ważne wskazówki:

1. Bądź ze sobą szczera/ szczery. Nie udawaj uczuć, których nie ma, bo … wypada, bo tak należy, itp. Wypisuj tylko te sytuacje/ rzeczy/ zdarzenia, które rzeczywiście kojarzysz pozytywnie i czujesz, że zasługują na wdzięczność.

2. Nie udawaj przed sobą samą/samym lepszej/ lepszego niż jesteś. Pamiętaj, że Twoje uczucia są OK., nawet jeżeli ci się nie podobają, albo nie byłyby uznane za wzorcowe.

3. Jeśli czujesz w sobie dyskomfort z powodu jakichkolwiek negatywnych uczuć do matki ujawnij to uczucie, pozwól mu być. To jest w porządku. Jeśli chcesz się od niego uwolnić zastosuj EFT.  Zacznij od ustawień ogólnych; np. Pomimo tego, że mam żal do mojej mojej matki, bo nigdy nie wysłuchała mnie do końca tylko od razu oceniała, to akceptuję siebie całkowicie.

A potem skorzystaj w techniki: Przepis na Pogodę Ducha

4. Wróć do listy wdzięczności.

Pamiętaj –  Uczucie wdzięczności to taki moment w życiu, od którego zaczynają wydarzać się cuda.

heart-37202_640